Назад
TECHNOLOGIES FOR MANUFACTURING FERROCEMENT PRODUCTS FOR WIDE–SPREAD USE

CONCRETE

[:ru]Панарин С. Н.[:en]Panarin S. N.[:] [:ru]канд. техн. наук, ст. науч. сотр., генеральный директор ООО «ТЕХНОАРМ+»[:en]Cand. Eng. Sc., Senior Research Associate, Director General of LLC “TECHNOARM+”[:]

Alitinform №1 (18) 2011 г. 92-100 p.

Abstract

В 1943–1947 гг., через 100 лет после того, как француз Джозеф Ламбо построил лодку из цементно-песчаного раствора, армированного тонкой проволочной сеткой, и получил патент на материал, став первооткрывателем армоцемента, в Италии фирмой “Engineer Nervi and Bartoli” были созданы несколько моторных и транспортных судов водоизмещением от 20 до 400 т и целый ряд сооружений. Наиболее выдающимися из них являются выполненные сборно-монолитным способом волнистые своды выставочного комплекса в Турине пролетом 95 м, сферический купол Дворца спорта в Риме диаметром 59 м, покрытие здания ЮНЕСКО в Париже и многие другие объекты [1].

Строительство покрытий осуществлялось из предварительно изготовленных в условиях цеха армоцементных элементов, что позволило обеспечить высокое качество и контроль за процессами армирования и бетонирования. Изготовление с необходимой точностью нескольких сотен элементов достигалось их формованием в жестких железобетонных матрицах-стендах, сделанных на одном «зеркальном» поддоне.

Сборный армоцементный элемент свода Туринской выставки имел форму волны длиной 4,5 м, ширину 2,5 м, максимальную высоту поперечного сечения 1,5 м при массе 1 500 кг. Сборка арматурного каркаса осуществлялась вручную на форме-матрице, а бетонирование — путем нанесения и заглаживания раствора вручную.

Key words:

In 1848 a Frenchman Joseph-Louis Lambot built a boat using cement and sand mortar reinforced by thin wire mesh. He patented this material and thus became renown as the inventor of ferrocement. A century later, in 1943–1947, an Italian company “Engineer Nervi and Bartoli” also built several motor boats with water displacement of 20–400 t, followed by a range of building structures. The most remarkable among them were corrugated arch for the exhibition complex in Turin, with the spacing of 95 m built using prefabricated ferrocement sections, an immense dome of Palazzo dello Sport in Roma 59 m in diameter, a roof formed of folded ferroconcrete slabs for UNESCO Congress Hall building in Paris and many other objects [1]. Their coverings were assembled of ferrocement elements prefabricated in factory environment. That ensured high quality of work and enough control over reinforcing and concreting processes. Production of several hundred elements with required accuracy was performed in hard reinforced concrete matrix-stands installed on one mirror tray. Prefabricated ferrocement elements for the Turin exhibition hall arch had a wave form shape, were 4.5 m long, 2.5 m wide, their maximal cross section was 1.5 m in height, and each weighed 1,500 kg. Their reinforcement cage was assembled manually on a matrix casting box, mortar placement and leveling was performed manually too.

Read more in the magazine

To do this you need to subscribe to one of the options and can read all the articles without limitation and in any format that is convenient for you.

Subscribe

Download short magazine